INFORMACJA O OGŁOSZENIU NABORU WNIOSKÓW W RAMACH PROGRAMU
„ASYSTENT OSOBISTY OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ” DLA Jednostek Samorządu Terytorialnego - EDYCJA 2026
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosił nabór wniosków na realizację Programu pn. „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego − edycja 2026. Na realizację Programu z Funduszu Solidarnościowego została przeznaczona kwota 1 103 873 000 zł.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usługi asystenta jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym dla:
- Dzieci od ukończenia 2. roku życia do 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji
- osób z niepełnosprawnościami posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wydane na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych albo orzeczenie równoważne do wyżej wymienionego.
Program ma także zapewniać:
- wsparcie uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
- wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
- wsparcie uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
- wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
O dofinansowanie wniosków w ramach naboru wniosków mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, szczebla gminnego lub powiatowego.
Terminy naboru wniosków w ramach Programu:
1. Gmina/powiat składa wniosek na środki finansowe w ramach Programu do właściwego wojewody w terminie do dnia 10 września 2025 r.
2. Wojewoda sporządza listę rekomendowanych wniosków do finansowania w ramach Programu i przekazuje ją Ministrowi Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w terminie do dnia 8 października 2025 r.
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dokona ostatecznej weryfikacji i zatwierdzenia wniosków złożonych przez wojewodów w terminie 30 dni od dnia przekazania Ministrowi wszystkich list rekomendowanych wniosków Wojewodów.
Szczegółowe informacje o Programie można znaleźć na stronie Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych
Gmina Brok złożyła wniosek o przyznanie środków w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2026.
Osoby zainteresowane otrzymaniem wsparcia w ramach Programu proszone są o kontakt z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Broku, Plac Kościelny 6
tel. 297457557, 296481214
Karty zgłoszenia do Programu będzie można składać do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Broku, jako realizatora Programu, po przyznaniu przez Ministra środków z Funduszu Solidarnościowego. O terminie przyjmowania zgłoszeń do Programu poinformujemy na stronie internetowej Urzędu Gminy Brok.