INFORMACJA O OGŁOSZENIU NABORU WNIOSKÓW W RAMACH PROGRAMU
„ASYSTENT OSOBISTY OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - EDYCJA 2025
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosił nabór wniosków na realizację Programu pn. „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego − edycja 2025. Na realizację Programu z Funduszu Solidarnościowego została przeznaczona kwota 800 mln zł.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usługi asystenta jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym dla:
- dzieci od ukończenia 2. roku życia do 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji
- osób niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wydane na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych albo orzeczenie równoważne do wyżej wymienionego,
Program ma także zapewniać:
- poprawę jakości życia osób niepełnoprawnych, w szczególności poprzez umożliwienie im jak najbardziej niezależnego życia;
- wsparcie osobom niepełnosprawnym oraz pomoc adekwatną do potrzeb;
- uczestnictwo osób niepełnosprawnych w wydarzeniach społecznych, kulturalnych, rozrywkowych lub sportowych itp.;
- dofinansowanie jednostek samorządu terytorialnego w ramach realizowanych zadań mających na celu wsparcie społeczne osób niepełnosprawnych;
- zwiększenie wsparcia asystenckiego dla niepełnosprawnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, także w innych wymiarach życia i funkcjonowania społecznego.
O dofinansowanie wniosków w ramach naboru wniosków mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, szczebla gminnego lub powiatowego.
Terminy naboru wniosków w ramach Programu:
1. Gmina/powiat składa wniosek na środki finansowe w ramach Programu do właściwego wojewody w terminie do dnia 26 sierpnia 2024 r.
2. Wojewoda sporządza listę rekomendowanych wniosków do finansowania w ramach Programu, i przekazuje ją Ministrowi Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w terminie do dnia 13 września 2024 r.
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dokona ostatecznej weryfikacji i zatwierdzenia wniosków złożonych przez wojewodów w terminie 30 dni od dnia przekazania Ministrowi wszystkich list rekomendowanych wniosków Wojewodów .
Szczegółowe informacje o Programie można znaleźć na stronie Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych
Gmina Brok planuje złożyć wniosek o przyznanie środków w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2025.
Osoby zainteresowane otrzymaniem wsparcia w ramach Programu proszone są o kontakt z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Broku Plac Kościelny 6, tel. 29 74 57 557
Karty zgłoszenia do Programu będzie można składać do Ośrodka Pomocy Społecznej w Broku, jako realizatora Programu, po przyznaniu przez Ministra środków z Funduszu Solidarnościowego. O terminie przyjmowania zgłoszeń do Programu poinformujemy na stronie internetowej Urzędu Gminy Brok.